"Koen Kas liet FluvAnt verbluft achter", een spontane getuigenis

Koen Kas liet FluvAnt verbluft achter”. Regelmatig komt er na afloop van een FluvAnt-bijeenkomst spontane feedback. Michel Peelman, CEO van Car-Pass, was duidelijk onder de indruk van de uiteenzetting van Kas over “healthcare” in de (nabije) toekomst, toen hij dit schreef. Zelf noemt Koen Kas zich een Healthcare Futurist and Delight Thinker. “Na zijn enthousiaste voordracht zaten de aanwezigen er sprakeloos en een beetje ongemakkelijk bij. Zijn visie over de gezondheidszorg van de toekomst roept immers heel wat persoonlijke vragen en ethische kwesties op”, ging Michel verder in zijn enthousiaste mail over de voorbije toespraak. 

We willen jullie het enthousiaste verslag van Michel niet onthouden:

Prof. Dr. Koen Kas noemt zichzelf “Healthcare Futurist and Delight Thinker”. Ik moet bekennen dat ik op 11 september met enige scepsis naar de lunchmeeting van Fluvant ben afgezakt. Maar achteraf gezien bleek dit volkomen onterecht. Koen Kas is een begenadigd spreker. Na zijn enthousiaste voordracht zaten de aanwezigen er sprakeloos en een beetje ongemakkelijk bij. Zijn visie over de gezondheidszorg van de (nabije) toekomst roept immers heel wat persoonlijke vragen en ethische kwesties op.

Koen heeft naar eigen zeggen “het licht gezien” na een reis door China. Het bleek dat dokters in het oude China door de dorpelingen betaald werden zolang ze gezond bleven. Wanneer hij hen bij ziekte verzorgde, hoefde ze daarvoor niets meer te betalen. Dit staat dus diametraal tegenover onze huidige gezondheidszorg, waarvan de kosten alsmaar oplopen. Koen Kas pleit er daarom voor om meer te investeren in het langer fit en gezond houden van de mensen. Dit kan door zeer eenvoudige maatregelen zoals in Mexico-stad. Daar ontvangen de mensen een gratis metroticket, wanneer ze 30x door de knieën kunnen buigen in 2 minuten. Maar er bestaan natuurlijk ook een heleboel high-tech oplossingen. Allerlei sensoren en toestellen, die je aan de pols draagt of verwerkt zijn in je kledij, kunnen voortdurend signalen doorsturen naar medische apps, die door artsen kunnen gebruikt worden om je gezondheidstoestand te monitoren. Wanneer zulke apps door veel mensen gebruikt worden, kan de medische wetenschap uit deze big data nieuwe verbanden ontdekken, die tot een betere preventie kunnen leiden. Hopelijk vallen deze data niet in de verkeerde handen, dacht ik toen, een stukje parelhoen doorslikkend.

Het is vandaag de dag ook mogelijk om voor 1000$ je volledige genoom te laten analyseren. Daarmee weet je welke aandoeningen je mogelijk of bijna zeker in de toekomst zullen treffen. En wanneer het om erfelijke ziektes gaat, wellicht ook je broers en zussen, je kinderen en ook je (ongeboren) kleinkinderen. Dit is voor velen wellicht de doos van Pandora openen, maar Koen Kas wees op de voordelen ervan. Meten is weten, en daardoor kan je preventief optreden en bv. gerichte medicatie nemen die de ziekte gaat onderdrukken en je nog extra gezonde levensjaren oplevert. Het is nogal evident dat deze technologie heel wat morele en ethische vragen oproept.

Koen Kas is nu consultant die niet alleen actief is in de medische sector, maar ook advies verleent aan bedrijven zoals Coca-Cola. Hij wil ziekenhuizen en bedrijven doen nadenken hoe ze kunnen voorkomen dat ze in de toekomst overbodig zullen zijn. Zijn boodschap luidt: “Het is niet voldoende als je klanten tevreden zijn, ze moeten ook “delighted” zijn.” Je moet ze dus geen product of service leveren die ze verwachten, maar iets doen waarvan ze niet wisten dat het kon. Hoe? Dat moet elke ondernemer uiteraard zelf uitzoeken. Maar indien nodig, kan Koen Kas je daarbij helpen… 

Het is een boutade, maar deze keer gaat ze zeker op: “De afwezigen hadden ongelijk !”
Tot een volgende keer.”